Poházené kola na chodníku
Problém není tak v tom nápadu, že si lidé mohou na kterémkoliv místě po celém velkém městě pronajmout za zlámanou grešli kolo a sami se dopravit z A do B, aniž by zatěžovali životní prostředí, a ještě sami sobě prospěli zdravým pohybem. Ve spoustě evropských měst to vědí a kola rádi používají, více než u nás. A existuje také spousta firem, které tyto služby poskytují.
A kde je ten problém?
Problém je právě v těch firmách. Ne všechny totiž mají v prvé řadě blaho své a města, ve kterém službu provozují. Všechny ostatní firmy válcují především Singapurské a Čínské kolo-společnosti, které se agresivně derou do popředí a nebojí se jít přes mrtvoly. Tedy ne doopravdy, jenom obrazně. I tak ale představují velký problém, zvláště, když zaplní celé město svými koly, a hlavně velmi nízkými cenami, například v Praze si můžete takové kolo pronajmout za pouhých 10 korun na celou půlhodinu, například v Německých městech už je to euro na půl hodinu.
A není to jenom zdravá konkurence
Je to hlavně velký problém pro město, které je občas „zabombardováno“ ohromným počtem kol, které jsou často poházené na chodnících a u vstupů do metra a nejde přes ně projít. Tyto čínské firmy totiž vůbec nehrají strategii „vrať kolo na stojan“, jakoukoliv zálohu u nich nenajdete, a tak můžete uzamčené kolo pohodit kdekoliv, kde se vám to zrovna hodí.
Data rychlejší než kola
Celý systém pracuje na bázi aplikace, kterou si stáhnete do mobilu, zadáte do ni svojí polohu, údaje, bankovní účet, ze kterého vám budou strhávat částky za kolo atd. Hlavní nebezpečí, jež některé německé zpravodajské deníky považují u těchto až příliš dobře cenově dostupných firem, je v ochraně dat. Protože žádný zisk neplyne z tak levného ocenění služeb, musí se ten zisk generovat jinde. A tady přichází toliko oblíbené kupčení s osobními údaji. Nejsou to žádné podvody s penězi, ale například telefonní čísla, emaily nebo i lokace jsou dnes cennými informacemi na trhu a dají se dobře zpeněžit. I tak je to stále lepší než jezdit ve městě autem, už tak je jich dost.